Hybrid Symposium
Barcelona, October 26th and 27th, 2023
Discourses and dynamics of prohibition, promotion and indetermination
The project
Smartphones have become an omnipresent technology in our lives, and have begun to replace traditional forms of aquiring information and social interaction, especially among young people.
In Spain, the debate about what to do with them in the schools has led to diverse positions by public administrations, despite the learning opportunities highlighted by educational research.
US'MOV is a project funded by Agencia Estatal de Investigación (PID2019-108041RB-I00) that seeks to identify and analyze the discourses, practices and positions of educational administrations, teachers, young people, families and companies about the use of mobile phones in Compulsory secondary schools in Spain.
The project is divided into four phases, which will be executed between 2020 and 2022
Analysis of discourses in educational policies, academic studies and the media
9 semi-structured interviews with experts
Implementation of 10 case studies in secondary schools
Analysis of the opinions of young people, teachers and families
12 discussion groups
Dissemination of the process and the results of the project
The project is made up of six Spanish universities, from Catalonia, the Valencian Community, Madrid and Castilla-La Mancha.
Articles, conference presentations, public appearances and everything that the project is generating.
Pedro César Mellado, UCLM
Josefina Patiño, UdG
Fco. Javier Ramos, UCLM
Meritxell Estebanell, UdG
Revista Latina De Comunicación Social, (80), 225-24
Diego Calderón, UB
Fco. Javier Ramos, UCLM
Cristóbal Suárez, UV
International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 17(06), pp. 194–210
Pedro C. Mellado-Moreno, URJC
Josefina Patiño Masó, UdG
Francisco J. Ramos-Pardo, UCLM
Meritxell Estebanell Minguell, UdG
JUTE 2022. XXIX Jornadas Internacionales Universitarias de Tecnología Educativa.
Ada Freitas Cortina, UAM
Soledad Rappoport, UAM
Isabel Solana Domínguez, UAM
Joaquín Paredes Labra, UAM
JUTE 2022. XXIX Jornadas Internacionales Universitarias de Tecnología Educativa.
Pau Mariscal Cabeza
Trabajo Final de Máster
Joan-Anton Sánchez Valero, UB
Meritxell Estebanell Minguell, UdG
Pablo Sánchez Antolín, UCM
Cristina Alonso Cano, UB
JUTE 2022. XXIX Jornadas Internacionales Universitarias de Tecnología Educativa.
Pedro C. Mellado-Moreno, URJC
Pablo Sánchez-Antolín, UCLM
Montserrat Blanco-García, UCLM
Francisco J. Ramos-Pardo, UCLM
JUTE 2022. XXIX Jornadas Internacionales Universitarias de Tecnología Educativa.
Pedro C. Mellado Moreno, URJC
Josefina Patiño Masó, UdG
Francisco J. Ramos Pardo, UCLM
Meritxell Estebanell Minguell, UdG
REIDOCREA, 11(56), 649-658.
Pedro Mellado-Moreno, URJC
Fina Patiño Masó, UdG
Francisco J. Ramos-Pardo, UCLM
EDUTEC 2022. Educación transformadora en un mundo digital: conectando paisajes de aprendizaje
Katia Pozos Pérez, UB
Gustavo Herrera Urízar, UB
EDUTEC 2022. Educación transformadora en un mundo digital: conectando paisajes de aprendizaje
Francisco J. Ramos-Pardo, UCLM
Diego Calderón-Garrido, UB
Cristina Alonso-Cano, UB
EDUTEC 2022. Educación transformadora en un mundo digital: conectando paisajes de aprendizaje
Isabel Solana, UAM
Ada Freitas, UAM
Soledad Rappoport, UAM
Joaquín Paredes-Labra, UAM
EDUTEC 2022. Educación transformadora en un mundo digital: conectando paisajes de aprendizaje
Katia Pozos-Pérez, UB
Gustavo Herrera-Urizar, UB
Pablo Rivera-Vargas, UB
Cristina Alonso-Cano, UB
Education Sciences, 13, 21
[Positioning of traditional media regarding the educational use of smartphones in secondary education]
Borja Mateu-Luján, UV
Xavier Giró-Gràcia, UB
María Montserrat Blanco-García, UCLM
Joaquín Paredes-Labra, UAM
Educación XX1, 26(1), 303-325.
Ada Freitas Cortina, UAM
Soledad Rappoport, UAM
Isabel Solana Domínguez, UAM
Joaquín Paredes Labra, UAM
REIDOCREA, 11(55), 637-648.
Borja Mateu-Luján, UV
Xavier Giró-Gràcia, UB
María Montserrat Blanco-García, UCLM
Joaquín Paredes-Labra, UAM
Pablo Sánchez-Antolín, UCLM
Pedro César Mellado-Moreno, URJ
Montserrat Blanco-García, UCLM
Francisco Javier Ramos-Pardo, UCLM
JUTE 2023. XXX Jornadas Internacionales Universitarias de Tecnología Educativa.
Gustavo Herrera-Urízar, UB
Cristina Alonso-Cano, UB
Joan-Anton Sánchez, UB
JUTE 2023. XXX Jornadas Internacionales Universitarias de Tecnología Educativa.
Ada Freitas-Cortina, UVa
Marco Ramos-Ramiro, UDIMA
Joaquín Paredes-Labra, UAM
Isabel Solana-Dominguez, UAM
JUTE 2023. XXX Jornadas Internacionales Universitarias de Tecnología Educativa.
Pablo Rivera-Vargas (UB)
Borja Mateu-Luján(UV)
Soledad Rappoport (UAM)
Yeny Gamboa (UAB)
REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 21(4), 25-43.
Francisco J. Ramos Pardo, UCLM
Diego Calderón-Garrido, UB
Cristina Alonso-Cano
Education in the Knowledge Society (EKS), 24, e29903.
Tema del mes. Cuadernos de Pedagogía
Cristóbal Suárez-Guerrero, UV
Cristina Alonso-Cano, UB
Raquel Miño-Puigcercós, UB
Josefina Patiño-Masó, UB
Gustavo Herrera-Urízar, UB
Sònia Folguera-Álvarez, UB
Carmen Lloret-Catalá, UV
Cristóbal Suárez-Guerrero, UV
Borja Mateu-Luján, UV
Isabel Solana Domínguez, UAM
Ada Freitas Cortina, UAM
Marco Ramos Ramiro, UDIMA
Pedro C. Mellado-Moreno, URJC
Cuadernos de Pedagogía, Nº 547, Sección Tema del Mes, Noviembre 2023, Cuadernos de Pedagogía
Hybrid Symposium
Barcelona, October 26th and 27th, 2023
Presentation of results of the US’MOV project
Pedro César Mellado-Moreno, UCLM
Josefina Patiño-Masó, UdG
Francisco Javier Ramos-Pardo, UCLM
In J. de Pablos-Pons & A. Gómez-Camacho (Eds.), Escritura digital y educación: el m-learning (pp. 29–52). Octaedro.
Joan-Anton Sánchez, UB
12a Trobada de Centres Innovadors a Catalunya. 28 de setembre de 2023. Jornada DIM-EDU nº 139. Institució Cultural del CIC. Via Augusta 205. Barcelona
https://dimglobal.ning.com/profiles/blogs/jornadabarcelona23
Carmen Lloret-Catala, UV
Cristóbal Suárez-Guerrero, UV
Borja Mateu-Luján, UV
Interactive Learning Environments.